résztvevők:
szabó ágnes - festőművész, németh zoltán - graphic design és a munkacsoport.net.
2010-ben a főtáv kiírt egy paneldekorációs pályázatot ("a színes hétköznapokért" :) )
fű
A
panel a nagyvárosok negatív jelképévé degradálódott.
Véleményünk szerint a fű (=természet) és a panel (=nagyváros)
fogalmak között feszülő ellentét, teszi izgalmassá az alkotást.
Így tulajdonképpen természet, természetközeliség vágyából
fakad a motívumválasztás, amely gondolatot a pályázat
elvárásaként értelmeztünk. A „fű” alkalmazásával a
„panel”-hez kapcsolódó negatív fogalmakat, érzéseket és
asszociációkat próbáljuk meg enyhíteni, mint a sivárság,
unalmas, ritmikus ismétlődés.
nagyítás_léptékváltás
Első
lépésként a fűképet megszokott környezetéből kiemeljük és
egy teljesen új felületre helyezzük. Önálló értékkel és
identitással rendelkező festmény épületdekorációvá válik, az
épület mellé rendelődik, annak kiegészítő elemeként.Nagy
mértékű nagyítással jár a folyamat, tulajdonképpen ráközelít
a fűre, amelynek következtében nemcsak a kép, de az épület
mérete is bizonytalanná válik, a fű nőtt meg, az épület ment
össze, vagy mindkettő esetleg magunk is hangyányira zsugorodtunk,
minden relatív. A panel homlokzatok léptéktől való megfosztása
oldja a nagy méretű felületek sivárságának hatását.
plasztikusság
A
textúra a sík panelhomlokzatot plasztikussá teszi. Különböző
távolságból eltérő vizuális élményben részesülünk.
Közvetlenül a felület mellett állva a minta síkban marad,
dekoratívpöttyös
képet látunk, az épülettől távolodva egyre részletesebben
értelmezhető az ábra, kellő messzeségből három dimenziós
képet formál.
zöldhomlokzat
A
homlokzat növénnyel való befuttatása sokszor alkalmazott
alternatíva a természetközeliség igényének kezelésére. Ápol
és eltakar a borostyán télen-nyáron. Oldja a panel merev,
ritmikusan ismétlődő struktúráját a természetes organizmus
véletlenszerűsége. A műalkotás ezt a funkciót is szeretné
betölteni, csak figyelemfelkeltő méretűvé hizlalt állapotban.
műfaji
asszociációk
A
fűképek ábrázolási technikája Roy Lichtenstein képregényekből
kiragadott, felnagyított technikáját idézi, emellett a
tárgyválasztásban sem határolódik el a pop arttól, amely a
valós világ mindennapi részeit emeli ki, jelen esetben az egyszerű
füvet. Asszociál az opartra, optikai hatása mozgást, vibrálást
okoz megváltoztatja az ember térérzetét, térszemléletét.
három
verzió
Különböző
mértékben ismerhetőek fel a három verzióban a képen ábrázolt
növénymotívumok. Az A verzió az alkotófolyamat része, de nem
végső produktuma. Nagyobb mértékű átalakítás érte a C
verziót a pixelesítés által, ez közelről dekoratív pöttyös
textúrát mutat, ám kellő messzeségből felismerhető az eredeti
festmény. Közelről és távolról is textúraként viselkedik
viszont a B verzió, amelynek eredetijén sem határolódnak el a
különböző rétegek egymástól, így háttér sem az egyes
fűszálaktól.
cél
Hangsúlyozott
célunk a természetközeliség érzetének keltése, a panel negatív
tulajdonságainak ellensúlyozása és ez által közvetetten a lakók
életminőségének javítása. Emellett „A cél egy
figyelemfelkeltő, látványos homlokzat megteremtése, amely a
homlokzat adottságait (szögletes ablakok ismétlődése,
lakóházként funkcionáló belső tér,„szabványos” környezet,
stb) kihasználva kelti életre a szürke házfalat.”Igyekeztünk
figyelembe venni a pályázat ezen célját (figyelemfelkeltés,
látványosság). Kezeli a műalkotás a homlokzat adottságait, mint
ahogy kezeli a természetes növényzet is, amely keretezi,
egyszersmind kihagyja a textúrából a „ablaklyukakat”.