28.3.13

táv_fű_tő

következik a tematikus hónap utolsó panelprojektje. ez egy igazi munkacsoport.net-es munka, amely jó példa munkamódszerünk kooperatív jellegének bemutatására!  a tervet még az a.p.a galéria berkein belül készítettük a műtermek között megindult lendületes együttműködés során. (amelyről itt és ott olvashatsz)
résztvevők:
szabó ágnes -  festőművész, németh zoltán - graphic design és a munkacsoport.net.
2010-ben a főtáv kiírt egy paneldekorációs pályázatot ("a színes hétköznapokért" :) )
íme a mi megoldásunk és hozzá olvasmányos leírása:



Lakótelep, panel, kemény épített környezet, egyforma lakások, szabályosság, ismétlődés; mindezeknek ellentéte a pályázatunkban alkalmazott organikus struktúra véletlenszerű viselkedése. Az épület dekorálására felhasznált motívum a „fű”. Nem alapelemként ábrázoljuk, mint fűszál, hanem a homlokzat felületét beborító textúraként.A „fű” ábrázolások Szabó Ágnes képeinek átalakításán alapszanak. Szabó Ágnes festészetében 2000 óta szerepel a fű, mint organikus struktúra. Ennek a témának az összegző kiállítása 2009-ben került megrendezésre, Növéfüggöny címmel. A motívum szerepelt a 2004Cowparade egyik darabján.Koncepciónkban Szabó Ágnes naturalisztikusan ábrázolt, természetből vett idézetei kerülnek az épületek homlokzataira, három verzióban különböző mértékben absztrahálva.
panel
A panel a nagyvárosok negatív jelképévé degradálódott. Véleményünk szerint a fű (=természet) és a panel (=nagyváros) fogalmak között feszülő ellentét, teszi izgalmassá az alkotást. Így tulajdonképpen természet, természetközeliség vágyából fakad a motívumválasztás, amely gondolatot a pályázat elvárásaként értelmeztünk. A „fű” alkalmazásával a „panel”-hez kapcsolódó negatív fogalmakat, érzéseket és asszociációkat próbáljuk meg enyhíteni, mint a sivárság, unalmas, ritmikus ismétlődés.
nagyítás_léptékváltás
Első lépésként a fűképet megszokott környezetéből kiemeljük és egy teljesen új felületre helyezzük. Önálló értékkel és identitással rendelkező festmény épületdekorációvá válik, az épület mellé rendelődik, annak kiegészítő elemeként.Nagy mértékű nagyítással jár a folyamat, tulajdonképpen ráközelít a fűre, amelynek következtében nemcsak a kép, de az épület mérete is bizonytalanná válik, a fű nőtt meg, az épület ment össze, vagy mindkettő esetleg magunk is hangyányira zsugorodtunk, minden relatív. A panel homlokzatok léptéktől való megfosztása oldja a nagy méretű felületek sivárságának hatását.
plasztikusság
A textúra a sík panelhomlokzatot plasztikussá teszi. Különböző távolságból eltérő vizuális élményben részesülünk. Közvetlenül a felület mellett állva a minta síkban marad, dekoratívpöttyös képet látunk, az épülettől távolodva egyre részletesebben értelmezhető az ábra, kellő messzeségből három dimenziós képet formál.
zöldhomlokzat
A homlokzat növénnyel való befuttatása sokszor alkalmazott alternatíva a természetközeliség igényének kezelésére. Ápol és eltakar a borostyán télen-nyáron. Oldja a panel merev, ritmikusan ismétlődő struktúráját a természetes organizmus véletlenszerűsége. A műalkotás ezt a funkciót is szeretné betölteni, csak figyelemfelkeltő méretűvé hizlalt állapotban.
műfaji asszociációk
A fűképek ábrázolási technikája Roy Lichtenstein képregényekből kiragadott, felnagyított technikáját idézi, emellett a tárgyválasztásban sem határolódik el a pop arttól, amely a valós világ mindennapi részeit emeli ki, jelen esetben az egyszerű füvet. Asszociál az opartra, optikai hatása mozgást, vibrálást okoz megváltoztatja az ember térérzetét, térszemléletét.
három verzió
Különböző mértékben ismerhetőek fel a három verzióban a képen ábrázolt növénymotívumok. Az A verzió az alkotófolyamat része, de nem végső produktuma. Nagyobb mértékű átalakítás érte a C verziót a pixelesítés által, ez közelről dekoratív pöttyös textúrát mutat, ám kellő messzeségből felismerhető az eredeti festmény. Közelről és távolról is textúraként viselkedik viszont a B verzió, amelynek eredetijén sem határolódnak el a különböző rétegek egymástól, így háttér sem az egyes fűszálaktól.
cél
Hangsúlyozott célunk a természetközeliség érzetének keltése, a panel negatív tulajdonságainak ellensúlyozása és ez által közvetetten a lakók életminőségének javítása. Emellett „A cél egy figyelemfelkeltő, látványos homlokzat megteremtése, amely a homlokzat adottságait (szögletes ablakok ismétlődése, lakóházként funkcionáló belső tér,„szabványos” környezet, stb) kihasználva kelti életre a szürke házfalat.”Igyekeztünk figyelembe venni a pályázat ezen célját (figyelemfelkeltés, látványosság). Kezeli a műalkotás a homlokzat adottságait, mint ahogy kezeli a természetes növényzet is, amely keretezi, egyszersmind kihagyja a textúrából a „ablaklyukakat”.